- \

Monday, March 19, 2012

Terbaca sesuatu menyebabkan aku ingin menulis sesuatu.. :)

Setiap hari aku rasa ingin menulis.. tp aku x ckup kesempatan utk berbuat demikian.. sebab ape? Kerja.. kerja kerja kerja.. smpai ade org ckp cm ni..
“Ko ni asyik pk keje keje keje.. smp bile ko nk pk keje je? Bile ms nk pk ttg dri sndri? Celik mata je igt keje, even nk mkn pn igt keje je.. usah kata nk mkn, nk mdi, ber*** pon still igt keje lg.. tgh driving t upon blh lg ckp sal keje.. ape nk jd ngn ko ni? Keje smp bile2 pn x kn hbs.. tlg la syg kn dri ko tu.. jgn jd workaholic sgt.. org laen pon kerja jgk.. pk la ttg dri ko tu.. dah makin kurus kering da aku tgk.. “
Haha… pdt dan jelas sungguh msg yg ingin dsmpaikan oleh beliau. Thx a lot.. I appreciate it.. bkn aku x pk ttg dri aku, tp e2 la.. nth la. Ssh nk ckp.. nk dgmbrkn melalui kata2.. bkn sng nk melaluinya.. lain org lain cara pembawakan hidupnya.. hanya aku sndri yg mengetahuinya.. “Berat mata memandang, berat lg bahu yg memikul..” insyaallah aku akn cuba sedaya upaya aku utk betolkn situasi ini sebetol yg mungkin..  thx 4 da marvelous advise..
Mmg mcm2 yg bermain di fikiran aku skg ni.. mcm2 yg nk kne pk.. yer kdg2 mmg serabot otak da.. serabai.. apa kn daya.. aku just go on wif my life.. I ting ALLAH known wut better 4 me.. ALLAH is da great.. Terutama aku memikirkn soal kawen.. haha.. agk kelakar kn.. mcm desperate la pulak kn.. bkn ape.. blk kg je, org tnye bile nk kawen.. g kenduri kawen je, org tnye ble nk kawen.. aku da, ko bile lg? soalan kawen lg.. sorg demi sorg kwn2 mendirikn rumah tngga.. haih.. penat nk jwb da.. utk semua, hnya ayt ini yg mmpu keluar dri ruang mulut ku.. “SUATU HARI NANTI”.. Doakn la yg terbaik utk aku melalui semua ini.. agak perit namun life must go on..
Yer mmg jgk aku terasa kehilangn mrk2 ini sume dlm hidup ku.. sgt.. da time we’ve spent together-gether.. jln2, mkn2, tgk wyg.. sume skali la.. sedih kn.. apa kn daya, masa x akan kembali.. hancur musnahlah semuanya.. huhu.. mcm lagu raya la pulak kn.. haha..
Dlm perenggan lain, aku nk mention bout my student.. thx a lot coz appreciate me as ur teacher.. I’m happy to have u all in my life now.. Yer kdg2 cgu nmpk mcm smbong, x byk ckp, tp ketahuilah.. I luv u all very much.. meski pn cgu x pndi sgt nk buat lwk, nk hiburkn hati korg.. but I still luv u all.. bkn sume org suke kt kte.. suke dgn care kte.. ragam kte.. but I try my best to give the very best to all of u.. nasihat, teguran, bkn sengaja dicipta kalau tnpa kesalahan yg dlakukan.. bkn niat nk mengguris hati mn2 pihak, tp sbg satu nasihat.. supaya kmu sume dpt yg terbaek utk hidup kmu.. Berjaya.. mnjdi anak bngsa yg berguna, cntik peribadi dan rupa paras.. cgu nk lihat kmu sume nti.. mgkin 15 thn yg akn dtg ke.. ade yg jd doctor, ade yg jd akautan, engineer, teacher same as me, businessman/businesswoman.. cgu xnk tgk kmu jdi perompak, peragut, perogol… segala ilmu yg cgu curahkn pd kmu sume dhrp sgt berguna pd ms2 hdpn.. cgu sbg manusia jgk x lps drp melakukn kesilapan.. kesemptn yg terluang ini jgk, cgu menyusun 10 jari memohon kemaafan kpd sp2 je yg pnh cgu terasakan hati dia, buah hati dia, atau sp2 sj yg berkaitan.. maaf andai mulut ini terlalu lancang berbicara.. bkn niat ku, tp sbg jln menuju arah hdup yg lbh sempurna.. wpun hidup cgu x sesempurna mn.. kpd mrk sume, semoga Berjaya dlm peperiksaan PMR yg akn menjelma x lama lg.. kmu sume ade 6bln dri skrg utk merealisasikan impian cgu ini.. rs2nye, ni la 2st time cgu tersenyum ble tnda paper khb.. puas wpun x sume yg memuaskan.. cgu hrp kputusan yg kmu sume dpt ini dikekalkan.. Kpd mrk yg sntiasa mmbantu cgu dri form 1 lg, u’re the best.. tq so much 4 everything.. nk cerita bout 1 class to 1 class, memerlukn agk byk ms.. rs2 nye ckupla penceritaan ku ini secara umum.. kolo ade ms yg terluang lg, aku psti akn mnceritakan lbh lanjut.. aku hrp saat dan tika ini akn beterusan baik sehingga selamanya.. dihrp sgal pselisihan fhm kte boleh selesaikan cara baik.. semoga ukhwah silaturrahim antara cgu n kmu semua smkin utuh.. n dat 1 thing dat u all should know 4 da time being.. nth np la kn sjk akhir2 ni, cgu mudah sgt touching.. haha.. lawak kn.. tp nthla. E2 yg mdh dirasakan oleh hati.. normal la tu kn.. org ade ati.. kolo xde ati, mati. Hehe.. last but not least, together we as one family.. igt tuh.. sume skali.. 
3A – buat yg terbaek utk PMR nti dan jgk hidup kmu.. cgu yakin kmu boleh. Cuma perlu didorong dan dibantu.. tmbhkn level confident dlm dri kmu sume.. jgn malu2 nk ke dpn.. igt, x tau tanya.. jgn buat2 phm jer.. my target, 20 org akn dpt “A”… respect ur teachers olwez, ur friends, n especially ur parents.. gud luck to all my dear..
3B – kmu kne byk blaja lg.. focus mn yg lmh.. cgu yakin jgk kmu sume blh.. cume mls.. dan agak kegedikan je.. haha. Jgn mrh.. ade jgk yg da mnunjukkn perubahan dlm dri.. bagus. Keep it up the gud work.. jgn byk sgt main.. jgn sibuk sgt nk bercinta.. blm tiba msnye lg… sabor.. my target at least half of 24 will get ‘A’.. gud luck to you to..
3C – okay.. kls kmu ni mmg cgu kne bg lbh focus.. byk yg cgu kne bntu. Tp x pe jgn risau, jgn takot.. I’ll be there 4 u all.. insyaallah.. jgn main2 sgt, blaja kt umh tu lbh sket.. jgn nk bercinta je lbey.. igt, ilmu yg kmu dpt amalkan dlm ms 48 jam supaya ilmu itu sntiasa berkekalan dan mudah utk diingati.. gud luck..
3G – kmu sume bkn xpandai.. tp mls.. okay mmg cgu cabar kmu semua utk lwn plajar2 kls dpn ni.. jgn mengalah.. buktikan pd cgu yg kmu mmg boley.. jgn asyik nk maen jerk n.. pk la ttg ms dpn kmu.. selamat Berjaya semua.. dgn kesungguhan dan ketekunan, cgu yakin kmu blh Berjaya.. insyaallah..
1M – cgu tau kmu sume sgt suke main.. xpe.. cgu bg pluang kt kmu.. and 1 day cgu nk tgk kmu btl2 fokus pd PMR.. fikirlah ttg hrpn sume org thdp kmu sume.. jgn takut utk Berjaya.. yakin diri.. buat yg terbaik.. respect ur teachers n others beside all of u.. cgu akn cuba sedaya mampu utk membantu kmu sume..
2A – u are also the best of da best.. perselisihan fhm dlu menjdikan kte makin rpt.. kn.. kemaafan e2 sesuatu yg sgt mulia.. Alhamdulillah.. syukur sgt2.. thx sbb bls kpercayaan cgu utk ajar kmu semua.. permintaan kmu cgu tunaikan, permintaan cgu kmu tunaikan.. teruskn prestasi baek ini d ms hdpn.. igt thn dpn kmu sume pulak yg akn amik PMR.. I’ll do the same thing mcm ape yg cgu bg kt mrk skrg ni..
*Please don’t let me down.. support me on everything.. cgu x boley nk puaskan hati sume org.. hrp kte saling memahami.. nobody’s perfect.. tp sm2 kte melengkapi dri msg2..
*Dan x lupe jgk kpd student2 yg akn amik SPM thn ni.. semoga Berjaya..

Tuesday, February 21, 2012

..kerna hari ini aku ketahui sesuatu..

Dalam hidup ini, kita tidak perlu marah orang lain, andai mereka melakukan sesuatu yang bercanggah dengan kehendak hati kita, kerana semua manusia itu punya haknya...cuma kita perlu memberi teguran, agar dia sedar kesalahannya..dia dapat memperbaiki kesilapan. Kita tidak boleh menganggap orang lain tu seperti kita, kita tidak boleh menganggap orang lain tu akan memahami kita, kita tidak boleh mengetahui apa yang ada di dalam hatinya, dia ada identitinya sendiri, dia ada persepsinya sendiri, dan dia adalah dia, kita adalah kita. cuma sekali sekala kita boleh berbicara dan mencari persesuaian kata sepakat antara satu sama lain, tetapi andai persefahaman tidak di dapati di situ kita tidak boleh marah atau merajuk...atau menyalahkan orang lain. Disitulah sebenarnya ujian Allah, dan cubaan menguji keimanan seseorang hamba yang baik... Siapalah kita untuk memarahi seorang hamba Allah yang lain atau menghukum seseorang kerana kedaifan dan kelalaiannya, atau tidak mahu memaafkan kesalahannya tanpa dia sengaja..Siapalah kita itu, siapalah kita ini berbanding dengan sahabat-sahabat Rasulullah S.A.W, berbanding dengan para Tabi'in yang terdahulu, siaplah kita ini, sedang Allah yang memberi nyawa pada kita, Allah memberi rezeki pada kita, Allah memberi penghidupan, Allah yang memberi segala kenikmatan, tanpa kita pernah membuat bayaran, masih membuka pintu taubat seluas2nya pada hambaNya, masih memberi tempoh, masih memberi keampunan andai hambaNya membuat salah atau dosa, andai hambaNya meminta ampun terhadap segala kesalahan...Mengapa kamu wahai manusia, apakah istimewanya kamu berbanding mereka, sedang kamu tidak mahu memaafkan kesalahan sahabat kamu. Besar sangatkah kesalahan sahabat kamu itu sehingga kamu memusuhinya, dan memutuskan silatulrahim dengannya?....Tidakkah kamu mahu Allah memaafkan kesalahan kamu, jika kamu bersalah atau berdosa??? Sebenarnya dalam hidup ini Allah nak lihat keimanan kita, apakah benar kita beriman kepadaNya, andai setelah diuji dengan pelbagai cubaan..barulah diketahui tahap keimanan kita itu di mna. Aku percaya andai kebaikan sebesar zarahpun Allah akan kira..dan andai dosa sebesar zarah pun akn dihitung juga...semoga kita sentiasa bertaubat kepada Allah..dan Allah mengampunkan dosa2 kita..amin..
Thanks for everything.. Sorry for everything.. kerna hari ini aku mengetahui seseuatu..

Monday, November 21, 2011

Setahun sudah berlalu..

Setahun sudah berlalu.. November muncul kembali.. Kejap je ms berlalu.. Pejam celik pejam celik da pon setahun.. Mcm2 kisah yg blaku d spnjng setahun ini.. Da lame aku x tulis entri kat blog ak ni.. Ari ni aku tertarik utk mncoretkan spth dua kata yg akn mnjdi kngn utk aku..
Tanggal 22/11/2010 aku menjejakkn kaki aku d Seri Cempaka Suite, Cheras utk melaporkan dri sblm mnjlnkn tugas sbg seorg guru.. Wah.. begitu ramai nyer org di situ.. dan yg sungguh2 x ku sngka, jumpe blk rmai kwn2 UPC.. dorg pon posting kt area KL jgk.. Aku mndftr dan aku melihat nama sek yg bkal mnjdi tmpt aku mncri rezeki.. “SMK Sentul Utama”… Sentul? Ok la kot.. Dlm fikirn, dok ter pk mcm mn la agknye gaya sek tu. Rupe sek tu.. Aku tros mndgr tklmat sehingga ptg.. Sblm d kehendaki melaporkan diri ke sek pd keesokkan harinya.. Satu bende lg yg aku x boley lupe ms tu adlh pristiwa di dpn 7E.. Aku ade la nmpk awek tu.. Agk cun, dgn muke yg berkerut.. Jln sorg2.. Haha.. Mata liar je kn.. Ptg tu aku tros ke Putrajaya, utk tdo d rumah kwn aku, keril..
Pd sblh mlmnya, aku pergi meng usha sek yg bkl utk aku bkhidmt.. Cari punye cari, mmg x jumpe.. susah tol.. tnye org pon xtau.. dan sungguh tidak ku sngka, bgunan yg ku sangka apartment e2 adlh sek aku… Wah sgt tinggi.. Soalan pertama aku tnye pd guard tu, ‘ade lif x?’ haha.. pengetua laki ke pompuan? Sek tu bru 2 taon je beroperasi.. Aku bersyukur dpt sek cntik tersergam indah e2.. dgn hrpn aku akn seronok dan meniti kbhgiaan di stu..
Pd keesokkannya, aku pergi mlaporkn dri aku ke sek.. Pg tu aku lwt.. bkn lwt bgn tp lwt ke sek sbb jam.. aku xpndi nk manage ms lg. n jln mn yg aku nk guna.. org laen da smp kul 8 lg.. aku smpi kul 9.. haha.. bersama sorg lg kwn aku.. yg agk sengal jgk la.. Apih.. AKu da knl dia ms kt UPC lg… so xde la aku sorg2.. Pegi ke pjbt.. aku tgk rmi org tergamam.. Dorg pon tnye, cgu bru ke? Mcm2 la soalan dorg.. Aku ngn apih lyn je.. hehe.. Aku tercari2 mn kwn2 posting aku yg laen.. lps tu ade la sorg kakak ni.. dgn make up nye.. keluar dr blk pengetua.. pas tu tnye ktorg… np lmbt ni? Dgn nada yg agk tinggi.. Dlm hati aku, aik agk cengeng org ini.. haha.. aku pon jwb.. Jln jem kak.. dia bls blk da tau kl ni jln jem np x kua awl2? (Nada tinggi)… Sy mn biasa ngn kl ni lg kak.. bru 1st time kn.. Pastu dia pon merungut.. Ha menjawab2.. Aku pon diam je la.. silent is better.. Pastu ktorg 2 di bwa msuk ked lm blk pengetua.. rupenye rakan2 aku yg laen da ade dlm tu.. sungguh x ku sangka.. awek yg aku usha kt dpn 7E smlm nyer tu, ade dpn mate aku.. haha.. terkejut berok kejap.. Haha.. Cik ella ooo cik ella.. dlu jerawat pon xde.. tp skg da byk.. org bhgia kn.. dlu kau sgt slim.. skg da x bp nk slim da.. haha.. jgn mrh ye.. E2 la serba sedikit ttg permulaan kerjaya aku di SMKSU..
Mcm2 yg kmi blja ms mula2 posting tu.. Byk pngalaman dpt.. Kolo nk cte sume, 18 page pn x ckup.. kene skip2 je la.. Aku dilantik jd SU Peperiksaan Dalaman sek.. aku pon xtau mcm mn dorg tgk aku blh pgg jwtn tu.. pengalaman ape sume xde.. takot gk aku.. tp aku terima ianya sbg suatu permulaan utk aku… Slama 2 mgu posting, aku dpt rs seronok n lega dpt sek ok, kwn2 baek.. staf2 laen pon sm.. byk mmbntu.. Time kasih sume..
Haih pjg lg ke nk cte ni.. Byk kisah hidup aku suka dan duka yg blaku spnjg sthun ini.. Nk cite sume x larat kot.. Aku ade kwn2 baru.. Slalu hang out.. lpk2.. tgk wyg, klua mkn.. mmg bez la kn.. bile ade org sntiasa d cc kte.. Ujung minggu biase la, blk phg.. tp skrg, rmai kwn2 yg da nk kawen.. so, aku sgt merasai kehilgn mereka semua.. Aku doakn smga kalian semua bhgia.. Aku tumpang kebhgiaan korg je.. La mls pulak rsnye nk smbung tulis.. stop je la.. Byk lg yg aku x cerita.. Psl kwn2, psl student2.. mcm2 psl la.. tp x cari psl la.. Doakn kejayaan dan khbgiaan utk aku seterusnya.. 

Thursday, August 18, 2011

Semalam dlm kenangan..

Salam semua..
Sudah lama aku x update blog aku ni, tp mlm ni aku terpanggil utk berbuat demikian.. Kenapa ek agaknye? Mcm2 kot.. Nthla.. terlalu byk utk difikirkan.. Sampai bile la agknye aku cm ni.. Dlm idup aku skg ni, family 1st.. E2 yg aku ade.. dan org2 yg sntiasa ade d blkg aku.. kwn2, shbt, rakan sekerja, dan x lupe jgk kpd anak2 didik ku.. Tnpa kalian semua, idup aku x kn lengkap.. Tapi, selama mana aku harus begini? Bilekan masanya akan tiba? Kehilangan yg aku cari msh blm dijumpai.. sehingga kini, teman idup aku yg plg rpt adlah kerja2 ku.. e2 je yg dpt memenuhkn ms n life aku supaya aku x rs sunyi sepi dan keseorangan.. Aku tau terlalu byk hrpn yg mnghrpknnya.. tp aku sendiri pn xtau.. Xdpt aku nk pastikan.. Aku hrp kalian semua bersabar dan doakan semoga kebhagiaan aku yg kalian harapkan e2 akan muncul x lama lg.. Serius.. Aku sunyi.. Mgkin, ini jgk mnjdi penyebab yg kuat utk aku meneruskan study aku ke peringkat yg lbh tinggi.. Andai aku dpt peluang ke oversea, xkn aku lpskn.. Kepada semua, doakan kbhgiaan aku.. Coretan ini sekadar luahan hati yang telah lama terpendam dalam lubuk ati ini.. Semoga doa2 aku dan kalian semua diperkenankan ALLAH S.W.T.. Amin.. Assalammualaikum..

Mlm kedua slps smlm...

Agak tertekan la jiwa aku saat ini.. Aku xtau nk ckp ape.. Slh aku ke? Ngn tetibe jer aku blh terjebak dlm mslh yg xpnh nk aku cipta ni… Nthla.. Tiada jawapan.. Terkejut.. Ngn tetibe mslh ni menyerang aku.. Adkh aku yg bnr2 ptot dipersalahkan? Aku yakin sgt mmg aku x bersalah.. Serius.. terkejut sgt2.. I beg it will never happen again.. Never.. Cukup serik.. Malu… Sedikit sbynk maruah diri aku da tercalar.. Aku kne control pns baran aku.. Cool.. hopefully sgalanya akn kmbali seperti biasa.. Insyaallah.. amin..

Saturday, May 28, 2011

MU tetap di hati...

Salam semua..
Seriously Pagi ni aku agak kecewa sgt2.. Kecewa sbb Man Utd klh lg.. Dendam 2 thn lps msh lg x terbalas.. X berbaloi rsnye aku bersengkang mate utk game ni.. Namun, bg aku ini 1 plaburan n risiko yg perlu aku hadapi.. Taktikal low, controlling low, n self-confident player2 pon agak low.. Bile confident low, Serba-serbi x jd.. E2 la yg mnjdi mslh kpd MU shingga kini.. Tp yg psti, MU perlukn perubhn d bhgian tgh utk klh kn team seperti Barca.. 2nd goal Barca (Messi) adalah turning point game td.. Mental MU trus merudum.. Ape boley buat.. Bola e2 bulat.. Ms x akan kembali lg.. Utk fan2 MU, jgn la terlalu bersedih dgn kekalahan ini.. Laen thn kte cube lg.. Hopefully team MU akn lbh mntp lps ni.. Truslah menyokong MU.. Ape2 pn, MU ttp d hati ku.. 4ever n ever.. Glory-Glory Man Utd..

Friday, May 27, 2011

SMKSU dalam Kenangan..

Kehidupan ini bermacam-macam warna kan.. Hari ini, ceritanya begini.. Hari semalam ceritanya begini.. Bagaimana dgn hari esok, tulat, dari hari2 seterusnya.. Adakah khidupan kte sm shj spt smlm? Surely not.. Y? Kerana kte hidup bertujuan.. dan untuk mencapai tujuan dan matlamat, kita tidak boleh hanya berdiri di takuk lama...seharusnya ada kebaikan dalam diri yg harus diperbaharui dari hari ke sehari...dan yang paling penting adalah, meningkatkan iman iaitu kepercayaan kepada Allah…
“Belum tentu aku berdiri seperti hari ini jika tanpa seorang guru”
Setiap tahun, 16 Mei menjadi hari yang bahagia buat yang bergelar seorang guru. Hari yang paling sibuk anak murid mengucapkan selamat hari guru dan tidak kurang juga sibuk mencari hadiah. Rata2 sekolah juga sibuk bertungkus-lumus membuat sambutan hari guru. Juga adanya amanah yang disampaikan oleh pihak berwajib. Jika bukan kerana seorang guru, belum tentu kita menjadi insan seperti hari ini.Guru. Satu perkataan yang ringkas, pendek dan mudah disebut. Namun, hakikatnya sukar untuk melaksanakan. Tanggungjawab dan amanah sungguh besar untuk mendidik anak bangsa. Berpangkat tinggi mana pun, sejauh mana kita belajar pun, di belakang kejayaannya pasti berdirinya seorang guru.
Semalam (27/5/2011), SMKSU mengadakan Majlis Sambutan Hari Guru... Ini adalah kali ke-2 aku menyambutnya sbg seorg guru.. Wpun berbeza dr yg pertama, tp aku sgt berpuas ati... Thx 2 all of Student2 SMKSU yg tlah bg byk hadiah kt cgu.. Really2 appreciate it.. Klas 1B dan 1C, thx 4 da cake.. Sgt sdp.. N ape yg plg aku xley lupe, aku dpt set baju n tie.. E2 la adiah yg plg aku suke antara yg lain2.. Nti cgu pkai ari isnin nti yer.. Aku dpt lg 1 tie.. Wane purple.. Tp mlgnye aku xtau sp yg bg tu kt aku.. ;( Boley x org yg bg kt aku tu bgtau kt aku yg dia yg bg tie purple tu... Plizz... Ade adiah yg aku xsmpt nk bkk lg.. Sbb xckup ms.. Smlm ptg setel kn sume keje n then klua hang out g karok.. G dinner.. Smpi umh pn da tgh mlm.. Pnt.. Pas solat trus tido.. Adiah pon still ade lam kete.. Game badminton pn aku puas ati gk sbb dpt klh kn student.. Tp final aku xdpt nk gud perform sbb da kletihan.. N then kaki rs skt sgt2.. Mcm nk terkoyak je tisu2 peha ni.. Tp Alhamdulillah smkin pulih.. Thx utk sume student2 smksu yg tlh mraikan aku.. E2 la sedikit coretan sempena smbutan Hari guru sek aku.. SMKSU dlm kenangan.. :)